Vuonna 2015, ARPin perintö nousi parrasvaloihin ARP Odysseyn uusintapainoksen myötä. Syntetisaattorikansa kautta maailman riemastui, kun koko liuta autenttisia uusintapainoksia ARP tuotantolinjasta näki päivänvalon Arp Odyssey FS:stä ARP 2600 FS- ja M-malleihin.
ARP Odyssey FS:lle uskollisesti kitissäon täysin samat analogiset piirit ja alkuperäinen, lämmin sointi. Kit myötäilee pedantisti rev.3 mallin Odysseyta täysikokoisine koskettimineen ja musta-oransseine paneeleineen. Rakennussarjan mukana tulee kuvitettu rakennusohje eikä sen onnistunut kokoaminen vaadi kolvaustaitoja.
ARP Odyssey FS Kit on ainutlaatuinen keräilijän soitin. Sen rakentamiskokemuksen muistoksi tulee mukana tyylikäs metallinen sarjanumerolaatta, jollaista ei muissa Odysseyissä ole.
Rakennussarjan myötä ei soittaja ainoastaan pääse käsiksi ARPin klassiseen äänimaailmaan, vaan pääsee myös omine käsineen osaksi sen rakentamisen iloa. Tämä Odyssey on tarkoitettu soittajalleen ainutlaatuiseksi soittimeksi.
Täysikokoinen ARP ODYSSEY niin ikään täysikokoisella koskettimistolla
Aluperäinen avara paneeli pitkin liu’uin ja täysikokoisella koskettimistolla on se, jota moni soittaja on kaivannut. Ennen kaikkea soittimen paino ja perusolemus ovat 1:1 kuten alkuperäisessä ARP Odysseyssa. Koska laite on kuitenkin täysin uusi, on se täysin luotettava ja toimintavarma.
Alkuperäisen ARP Odysseyn synteesi on laadittu uusiksi pieteetillä komponenttitasolta lähtien.
Alkuperäinen ARP Odyssey oli parafoninen 2VCO syntetisaattori. Sen määrittäviä piirteitä oli terävä, läpitunkeva sointi sekä monipuolinen ja rikas äänensävyjen kirjo. Odysseyssa on koko joukko toimintoja ja modulaatiomahdollisuuksia oskillaattorisynkasta sample & holdiin, pulse withd modulaatiosta high pass filtteriin ja kaksi envelope generaattoria sekä PPC pitch bend, joiden voimin soitin taittuu hämmästyttävään määrään erilaisia soundeja.
ARP Odyssey toisintaa nämä soundit komponenttitasolla.
Kaikkien kolmen version filtterit
Karkeasti ottaen alkuperäisestä ARP Odysseysta tehtiin kolme versiota, joita valmistettiin eri aikaan ja joiden keskeisin ero oli filtteripiirissä. Uudessa ARP Odysseyssa on kaikki kolme filtteripiiriä joiden välillä voi vaihdella kolmiosaisen kytkimen avulla.
TYPE I (Rev1) on 12 dB/Oct virtapiiri, joka tuottaa terävän, iskevän soinnin. TYPE II (Rev2) on 24 dB/Oct filtteri, jossa on mehevä alakerta. TYPE III (Rev3) pitää tasaisen soundin myös korkeammilla resonanssiasetuksilla. Jokainen näistä variaatioista on laadittu samalla pieteetillä kuin niiden alkuperäiset versiot.
Specifications
Keyboard
37-note (Standard key or Full size key, No velocity sensitivity, No aftertouch)
Maximum Polyphony
2 voices for duophonic; normally monophonic
Controllers
Transpose Positions:
2 octaves down, normal, 2 octave up
Proportional Pitch Control:
b (Pitch down) Pad: about -2 / 3 octave
- (Modulation) Pad
# (Pitch-up) Pad: about +2 / 3 octave
Noise Generator
Noise Spectrum Types (white and pink)
Portamento
Maximum Speed: about 0.01 msec./oct
Minimum Speed: about 1.5 sec./oct
VCO (Voltage Controlled Oscillator)
Waveforms:
Sawtooth, Square, Pluse (Dynamic Pluse)
Frequency Range:
VCO-1 in low freq. mode, 0.2 Hz – 20 Hz
VCO-1 and VCO-2 (audio range) about 20 Hz – 20 kHz
Warm Up Drift:
1/30 semitone from turn on max
Pulse Width:
50 % – 5 %
Pulse Width Modulation:
ADSR, +45 %
LFO, +15 %
Voltage Controlled Response:
1 V/oct
Maximum Frequency Shifts:
LFO sin wave, +1/2 oct.
LFO square wave, +1.5 oct.
ADSR, +9 oct.
S/H, +2 oct.
* VCO-1 is low note priority, VCO-2 is high note priority.
VCF (Voltage Controlled Filter)
Types:
Low pass (I: 12 dB/oct., II III: 24 dB/oct.)
Frequency Range:
16 Hz - 16 kHz
Maximum Usable Q:
30
Resonance:
1/2 - self oscillate
Voltage Controlled Response:
C3 key (left edge): 0 V
C6 key (right edge) 3 V
VCA (Voltage Controlled Amplifier)
Dynamic Range:
80 dB
Ring Modulator
Type:
Digital
Input Signal:
VCO-1, VCO-2 (square wave)
Sample & Hold
Command Sources:
Keyboard or LFO trigger
Sampled Signals:
VCO-1 sawtooth wave and square wave, VCO-2 square wave and pink noise
ADSR Envelope Generator
Attack Time:
5 msec. - 5 sec.
Decay Time:
10 msec. - 8 sec.
Sustain Level:
0 - 100 % or Peak
Release Time:
15 msec. - 10 sec.
AR Envelope Generator
Attack Time:
5 msec. - 5 sec.
Release Time:
10 msec. - 8 sec.
Control Input Jacks
Pedal:
6.3 mm monaural phone jack
Portamento Foot Switch:
6.3 mm monaural phone jack
Audio Output Jacks LOW
Connector:
6.3 mm monaural phone jack
Maximum Output Level:
-20 dBu@ 10 k ohm load
Output Impedance:
10 k ohm
Audio Output Jacks HIGH
Connector:
XLR connector
Maximum Output Level:
+4 dBu@ 1 k ohm load
Output Impedance:
330 ohm
Headphones Jack
Connector:
6.3 mm stereo phone jack
Maximum Output Level:
50 mW + 50 mW@ 33 ohm load
Output Impedance:
10 ohm
* Controllable by volume knob.
External Audio Input (Ext Audio Input) Jack
Connector:
6.3 mm monaural phone jack
Maximum Input Level:
-10 dBu
Input Impedance:
22 k ohm
MIDI Connector
IN
USB Connector
Type B
CV IN/OUT Jacks
Keyboard CV (IN/OUT):
1 V/oct.
Connector:
3.5 mm monaural phone jack
GATE IN/OUT Jacks
GATE IN:
+3 V (minimum)
GATE OUT:
+10 V, key down; 0 V all keys up
Connector:
3.5 mm monaural phone jack
TRIG IN/OUT Jacks
TRIG IN:
+3 V pulse min., 10 μsec. Duration minimum
TRIG OUT:
+10 V pulse on key depression, 10 μsec. Duration
Connector:
3.5 mm monaural phone jack
Power Supply
AC adapter (DC 12V) + power cable
Power Consumption
7.1 W
Dimensions (W x D x H)
585 x 466 x 163 mm
Weight
7.3 kg
Included Items
AC adapter (DC 12V), power cable, phone cable, mini-phone cable
About the Alan R. Pearlman Foundation
Alan R. Pearlman was nicknamed “ARP” as a kid growing up in New York City, so it seemed the perfect name for a company he co-founded when he was later designing electronic musical instruments. After leaving NASA, Pearlman Established ARP as an outlet for the creation of instruments known for their sound quality. Pearlman created the ARP 2500 in 1970 and then the classic ARP Odyssey and ARP 2600. One of Pearlman’s key skills was that he was able to build oscillators that stayed in tune and even developed a cordless patching technique using a matrix of switches. Arp Instruments built a legacy as a great leader in the growth and development of the electronic musical market.
Founded in 2019, the Alan R. Pearlman Foundation was created by Dina Pearlman, Alan Pearlman’s daughter, to honor the legacy of her father. The mission of the ARP Foundation is to celebrate Pearlman by making his inventions publicly accessible, and inspiring future generations to imagine and create.
The Alan R. Pearlman Foundation